RiskBuddy lanceert flexibele zzp verzekeringen voor de creatieve industrie

riskbuddy team

Vandaag lanceert RiskBuddy een nieuw digitaal platform met verzekeringen voor zzp’ers in de creatieve industrie. En met resultaat! De eerste dag werden al veel verzekeringen afgesloten en werd het nieuws breed gedeeld op vakplatformen als Emerce, nieuwsbrieven en LinkedIn. Niet vreemd want het is een verfrissend platform met een heel eigen missie.

RiskBuddy is opgericht door drie ondernemers uit de creatieve industrie in samenwerking met digitale verzekeraar Alicia©. Het is het eerste platform dat het juist voor zzp’ers zo makkelijk mogelijk wil maken om bij een schade- of ongevallenclaim uitbetaald te worden. Verzekeringen voor zzp’ers worden gebaseerd op specifieke functie(s) en werkplek, terwijl dit in de praktijk vaak zeer uiteenlopend is per project, met name bij creatieve zzp’ers. Alicia© heeft daarom verzekeringen gemaakt op basis van vier overkoepelende branches. Via RiskBuddy kunnen zzp’ers zich beschermen tegen onvoorziene gebeurtenissen met een dagelijks opzegbare verzekering die naadloos aansluit op hun werk in de praktijk.

Kwetsbaar

Zzp’ers in de creatieve industrie zijn extra kwetsbaar in geval van schade of ongevallen. Ze werken vaak met dure spullen op gevaarlijke locaties. Veel zijn echter niet verzekerd omdat ze het te duur vinden, niet het jaar rond als zzp’er werken of het naast een full- of parttimebaan doen. Ook als ze wel verzekerd zijn, komen de voorwaarden vaak niet overeen met de praktijk. Een probleem waar Tim Hogenboom, eigenaar van festival-organisatiebureau Het Klassiek, tegenaan loopt bij de vele freelancers waar zijn bedrijf mee werkt. “Naast werk en uitbetalen is het beperken van risico’s als zelfstandige ook heel belangrijk”, zegt Hogenboom.

“Als er tijdens een opdracht iets misgaat is namelijk niet de opdrachtgever maar de zzp’er hoofdelijk aansprakelijk. Uit ervaring en gesprekken met zzp’ers leerde ik dat er vaak weinig kennis is van waar je op moet letten in onze branche, vanuit die motivatie is RiskBuddy geboren.”

Samen met zakelijk verzekeringsadviseur Alex van Poppel en creatief ondernemer Jorick Serto ging hij op zoek naar een verzekeraar die dit probleem met hen wilde oplossen. Dat is digitale verzekeraar Alicia© geworden.

Verzekeringen voor vier creatieve branches

In de samenwerking heeft Alicia© twee flexibele zzp-verzekeringen ontwikkeld: een ongevallen- en een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Deze verzekeringen zijn af te sluiten voor vier verschillende branches, of in jargon ‘verzekeringsbuckets’: festival- en evenementen zzp’ers; film-, tv en theater zzp’ers; media- en creatie zzp’ers; en zelfstandige artiesten, acteurs, hosts en modellen. Binnen elk van deze ‘buckets’ zijn de zzp’ers verzekerd voor diverse functies en locaties. Verder is alles direct online te regelen en per dag aan en uit te zetten, zodat zzp’ers zich gemakkelijk kunnen verzekeren voor enkel de periodes dat ze het nodig hebben en zo geen onnodige kosten maken.

Uitbreiding van het verzekeringsaanbod

De ontwikkeling van de buckets heeft ruim een half jaar gekost, maar de drie oprichters zijn nog niet klaar. Als het aan hen ligt wordt het verzekeringsaanbod verder uitgebreid met een zakelijke reisverzekering, rechtsbijstandverzekering en zo mogelijk ook een arbeidsongeschiktheidsverzekering, zodat creatieve zzp’ers al hun verzekeringen overzichtelijk bij één bedrijf kunnen regelen.

“We zijn trots en blij dat we met RiskBuddy zzp’ers kunnen ontzorgen en helpen in de zoektocht naar de juiste en ook een eerlijke verzekering. Een verzekeringspartner die ook de risico’s van het vak begrijpt zodat je als creatieve freelancer gedekt bent als er toch iets mis gaat.”

Zzp’ers kunnen zich vanaf nu via RiskBuddy verzekeren. Bekijk alle verzekeringen

De oprichters:

Tim Hogenboom (32 jaar) is eigenaar van Het Klassiek, een organisatiebureau voor festival- en evenementenorganisatoren. Werkt sinds 12 jaar intensief samen met creatieve freelancers. “Ik wil freelancers, net als mijn vaste medewerkers, helpen hun zaken goed te regelen. Wanneer er iets misgaat op een productie is niet de opdrachtgever, maar de zzp’er hoofdaansprakelijk. Velen weten dit niet en zijn nog steeds onverzekerd, wat voor hele vervelende situaties kan zorgen.”

Alex van Poppel (39 jaar) is financieel adviseur en sinds 2008 werkzaam als allround zakelijk verzekeringsadviseur voor onder andere de creatieve industrie.

“Zonder afbreuk te doen aan mijn eigen vakgebied, hebben verzekeraars doorgaans een meer traditionele manier van verzekeren. Dit is zeker het geval bij freelancers in de creatieve sector. Deze doelgroep is altijd in beweging, heeft een andere manier van communiceren en heeft daarom ook behoefte aan andere verzekeringsproducten. Door samen te werken met Tim en Jorick weten we onze doelgroep aan te spreken in de taal waar zij zich prettig bij voelen. Samen met Alicia® maken wij verzekeren voor onze doelgroep toegankelijk, snel en flexibel.”

Jorick Serto (34 jaar) is al 16 jaar werkzaam in de creatieve industrie, zowel als zzp’er als in loondienst bij creatieve (media) bureaus.

“Ik heb er in al die jaren nooit echt bij stilgestaan dat het risico wat je loopt als ZZP’er niet mals is. Ook niet als je op kantoor werkt. Dat je tijdens ZZP-werkzaamheden niet gedekt bent met een priveaansprakelijkheid is voor veel mensen echt niet vanzelfsprekend. Naast het aanbieden van de verzekeringen voel ik ook een urgentie om mensen meer te leren over wat er mogelijk is en waar je op moet letten. Gelukkig kan Alex ons hier allemaal nog veel over leren. ”

Sharing is caring

Meer nieuws

Stel een vraag over jouw beroep

Omschrijf hier jouw beroep en werkzaamheden
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Vul jouw gegevens in

"*" indicates required fields

Jouw sector*
Lees onze privacy-en cookieverklaring voor informatie over het verwerken van jouw persoonsgegevens.
Hidden
access_token
Hidden
Hidden
Hidden
This field is for validation purposes and should be left unchanged.